خانه عسل طبیعی لیقوان فرق رس عسل با شکرک
رس بستن عسل طبیعی
رس بستن عسل طبیعی

فرق رس عسل با شکرک

در این نوشته سعی میکنیم درباره رس بستن عسل و فرق آن با شکرک برای شما توضیح بدهم :

عسل به علت در صد بالای مواد قندی که دارد در واقع یک ماده جامدی است که تحت شرایط بسیارشکننده ای به صورت مایع قرار دارد. این ماده اشباع شده قندی (منظور از قند انواع قندهایی است که در علم شیمی با پسوند اوز مشخص می شود مانند گلوکز، فروکتوز و مالتوز ) باید در واقع جامد باشد، ولی به طور اتفاقی مایع است. به همین دلیل به محض اینکه شرایط مطلوب مهیا شود این تغییر فیزیکی یعنی شکرک زدن، پدیدار می گردد. بعضی از عسل ها در شان (قاب) هم کریستالیزه میشوند.بطور کلی همه عسلهای خالص شکرک می زنند ولی مدت لازم برای شکرک زدن عسل های مختلف با هم فرق می کند.

شکرک زدن یا رُس عسل:

ممکن است عجیب به نظر برسد ولی شکرک زدن یا رُس بستن یکی از نشانه‌های عسل مرغوبی است که حرارت ندیده است. عسلی که حرارت دیده باشد، دیگر کریستالیزه نمی‌شود و شکرک نمی‌زند. حتی عسلی را که شکرک زده است، اگر به طور غیرمستقیم کمی حرارت بدهیم، دیگر رس نخواهد بست. بسیاری از زنبورداران عسل را پاستوریزه می‌کنند و یا آن را حرارت می‌دهند تا تیره‌تر و زیباتر به نظر برسد و شکرک نزند؛ چرا که اغلب مشتری‌ها شکرک زدن را نشانه ناخالصی عسل و مصنوع بودنش می‌دانند. پس عسل خام تنها عسل طبیعی است که رس می‌بندد.   

 

دو تفاوت رس بستن عسل طبیعی و فرق آن با شکرک 

تفاوت اول

در عسل طبیعی حالتی وجود دارد که هر چند به آن شکر گفته میشود اما اسم واقعی آن رس بستن هست در حالت رس بستن عسل از زیر شروع میکند به تغییر شکل دادن و چیزی شبیه روغن جامد میشود (از نظر قیافه)از زیر و شبیه یک کوه شروع میشود و رشد میکند تا تمام ظرف را بگیرد و هنوز نرم است، به دندان نمی‌چسبد

این حالت یک تفاوت اساسی با شکرک زدن دارد شکرک زدن از رو انجام میشود نه از زیر … در محلول های آب و شکر اگر آب تبخیر شود شکر محلول مجدد متبلور میشود (دوباره شکل شکر به خود میگیرد) این آب تبخیر شدن از رو انجام میشود و عمل شکرک از رو اتفاق می افتد و کریستال‌هایش سفت است و زیر دندان خرد می‌شود

تفاوت دوم
در شکرک زدن چون بخاطر تبخیر آب بوجود می اید اگر محلول را حرارت دهید تبخیر بیشتر شده و شکرک بیشتر میشود (باز هم از رو)

در رس بستن که در عسل طبیعی اتفاق می افتد با حرارت دادن عسل به حالت اول برمیگردد (از حالت شبیه روغن جامد خارج شده و دوباره مایعی روان و یکدست میشود).

این را بدانید که عسل را نباید حرارت داد یا در مواد یا نوشیدنی داغ اضافه کرد .زیرا آنزیمی بسیار مفید در عسل هست که در صورت حرارت دیدن تبدیل به سمی بنام هیدروکسی متیل فورفورال می شود.

 

به این مطلب امتیاز دهید
[کل: 14 میانگین: 4.7]

3 نظرات,انتقاد و پیشنهاد خود را بنویسید

  1. سلام

    واسه ما از اشناها اورده شبیه همونی هس که شما گفتین فک میکردیم عسل شکری هس ممنون از مطالبی که گفتید

  2. سلام
    واقعا خوب توضیح دادین خیلی ممنون
    توی شهر شیراز م نمایندگی دارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *